zondag 15 maart 2015

Infographic Congres 2015: Infographics Are here (deel 2)

Op 13 maart 2015 was het achtste Infographic Congres in het Figi Theater in Zeist. Op het programma staat een keur aan visualisators in brede zin. Er komt een stortvloed aan prachtige infographics en datavisualisaties voorbij, afgewisseld met zo nu en dan een voorbeeld van hoe het niet moet. Een mooi en afwisselend programma waar je weer heel wat ideeën en inzichten uit put. En het is goed voor de inspiratie! Hier een korte impressie.

Peter Villevoye weet het tempo lekker op te voeren; hij praat als een op hol geslagen Matthijs van Nieuwkerk. De selfmade Adobe-man laat zien wat er allemaal mogelijk is op het gebied van 3D-printen - en dat is veel! - en stelt en beantwoordt gelijk de vraag of dit voor de infographicwereld toegevoegde waarde heeft: nee. Maar voor het printen van leuke zelfontworpen gadgets, sieraden, kaarsenstandaards en mokken zijn er nauwelijks grenzen meer. Photoshop leent zich uitstekend om die 3D-ontwerpen in maken. Villevoye geeft een korte en pijlsnelle demonstratie.

Sterke beelden, en leuke
John Grimwade is docent infographics bij de School of Visual Arts in New York. Hij is bij alle acht de Infographic Congressen aanwezig geweest als spreker. En dat is goed, want een inspirerende spreker is hij zeker.

Hij hecht veel belang aan de zeggingskracht van het gekozen beeld, het idee, en is niet gecharmeerd van ingewikkelde infographics met een overdosis aan diagrammen, pijlen en tekst die gezamenlijk een te ingewikkeld verhaal te ingewikkeld weergeven. En waarvoor je een dataviz decoder nodig hebt om de boodschap te snappen.

Hij geeft een aantal voorbeelden van visualisaties die in een oogopslag het verhaal op een geinige manier vertellen en de lezer verleiden: verschillende soorten en kleuren ijsjes voor verschillende weersgesteldheden en kaarten van Hargreaves en Levin die heel visueel per continent voor elk land de belangrijkste voedselgewassen tonen.

Leestips van Grimwade: 
  • Envisioning information van Edward R. Tufte
  • Data flow 1 en 2 - Visualizing information in graphic design - Robert Klanten e.a.    
  • The functional art - An introduction to information graphics and visualization - Alberto Cairo
NOS en RTL: nieuws in graphics
Een leuk tussendoortje is het verhaal van Liselotte Doeswijk over de veranderingen in de vormgeving van het NOS-Journaal en RTL Nieuws. Zij is samensteller van de tentoonstelling 'Show me the news' die te zien is in Museum Hilversum. De beelden van Fred Emmer en oude journaaldecors leveren veel vertederde reacties op, zeker bij de 40 plussers in de zaal.

Bij het NOS-Journaal is altijd al gewerkt met graphics ter ondersteuning van het nieuws, in eerste instantie uiteraard op een redelijk primitieve wijze. Maar de beelden mochten er ook toen al af en toe best zijn.

Ook bij RTL Nieuws is men zich bewust van het belang van de vorm. Er was in de loop van de tijd een redelijke wildgroei ontstaan aan visualisaties. De sky was the limit en verslaggevers kozen als het maar even kon voor Hollywoodachtige representaties. Te veel werk en te weinig toegevoegde waarde, aldus Erik Mijwaard, grafisch redacteur.  

RTL Nieuws heeft zich voor een total make over laten adviseren door Mark Porter, art director van The Guardian. De uitkomst is een gestyleerde verhuisstijlde vormgeving met gebruik van gestandaardiseerde pictogrammen. Herkenbaarheid troef!

Over megadatavisualisatie
Mijn favoriet van de dag is het verhaal van Gert Franke van CLEVER°FRANKE. Ruimtelijke interactieve datavisualisaties zijn beter aan mij besteed dan statische infographics waarbij ontwerp een grotere rol speelt.

Het is leuk om te horen hoe Franke met partner Clever zeven jaar geleden een bureautje in informatie- en datavisualisaties begon en hoe dat inmiddels flink is uitgedijd. Voor Google werd de Consumer Barometer ontwikkeld waarin een giga-hoeveelheid consumentendata is verwerkt, te rangschikken naar land, kenmerken klant en soort product. Toen de kaart af was, was er weinig respons. Google was de pr vergeten, een leerpuntje voor volgende projecten: een visualisatie - ook al is ze nog zo mooi - verkoopt zichzelf niet!

Verkeersinfarct in kaart
Voor Chicago werd een complete interactieve kaart van alle vervoersmiddelen gemaakt. Doel was de overheid te laten zien dat voor Chicago een groot verkeersinfarct dreigt door een jaar of 50 achterstallig onderhoud van de infrastructuur. Check de kaart uit, hij is prachtig!

Franke schetst de toekomst in dataland aan de hand van het weer. Eerst was er het weerbericht, vertoond op een vast tijdstip op tv. Met de komst van het internet kon je de weersverwachting zien wanneer het jou uitkwam. Daarna kregen we met Buienradar zelf de tools in handen die eerst alleen de weerman (m/v) had. De applicaties worden meer en meer gepersonaliseerd door het toevoegen van locatie - Buienalarm - waardoor je weet of je nog even moet wachten om droog naar het station fietsen. In de nabije toekomst - die al begonnen is, wat ik je brom - word je aangezet tot actie: neem vandaag een paraplu mee of smeer je in met factor 20.

Ook de bedrijvendokter werkt met plaatjes
Dat visualisaties overal voor te gebruiken zijn blijkt uit de afsluitende bijdrage van Carlijn Wiegant en Fleur van Wijck van Getting the Picture over visuele consultancy: betere resultaten met plaatjes. Ik weet het niet, ik kan er niet zo veel mee, alhoewel de visualisaties zeker te gebruiken zijn om processen inzichtelijk te maken. Het komt vast door mijn slechte ervaringen met een cultuurveranderingstraject... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten